- Peter Bryng

- 17. des.
- 4 min lesing
Oppdatert: for 3 døgn siden
Nok et produksjonsår går mot slutten, og 2025 har vært akkurat så sammensatt som denne bransjen ofte er – ekstremt morsomt, intenst hektisk og tidvis litt vondt i magen.
For ja, vi må snakke om elefanten i rommet:
Film- og TV-bransjen står i noen ganske tøffe utfordringer akkurat nå.
Vi ser stadig flere dyktige kollegaer forlate bransjen fordi jobbene uteblir. Reklamebyråer og produksjonsselskaper melder om lavere aktivitet, budsjettene presses, og konkurser er ikke lenger enkelthendelser – de er blitt en realitet. Dette er ikke bare krevende for oss som jobber i bransjen her og nå. Det er krevende for fremtiden.
For når markedet snur (og det gjør det alltid), risikerer vi å stå der uten folk. Kompetanse forsvinner raskere enn den bygges opp – og vi merker allerede at det er vanskeligere å finne flinke ressurser.
Når Norge takker nei til produksjoner
Bak kulissene skjer det også ting som er verdt å nevne. Flere store internasjonale produksjoner har valgt bort Norge som innspillingsland, rett og slett fordi vi mangler konkurransedyktige refusjonsordninger – ordninger som stort sett alle andre land rundt oss har på plass.
Tallene er tydelige: For hver statlige krone som investeres i en utenlandsk produksjon, kommer hele 4,75 kroner tilbake til det norske samfunnet. Nettopp derfor er det avgjørende at vi igjen klarer å tiltrekke oss de store, internasjonale produksjonene.
Reklamefilm i 2025: færre oppdrag, lavere budsjetter

Selv om vi i 2025 har produsert færre reklamefilmer enn i tidligere år, har vi hatt gleden av å jobbe med et svært spennende prosjekt for Nike og Erling Haaland. I denne produksjonen hadde vi totalansvar for gjennomføringen i Norge, inkludert logistikk, planlegging og bemanning av det lokale crewet, i tett samarbeid med et internasjonalt kjernecrew fra USA og Storbritannia. Les mer om produksjonen her
For bare få år siden var vi nærmest fullbooket hele året med reklamefilmer på løpende bånd. I dag ser vi en tydelig reduksjon i etterspørselen, kombinert med kraftig reduserte budsjetter.
Det gjør noe med hvordan man produserer. Når rammene strammes, blir det vanskeligere å levere på den kvalitetsstandarden vi selv har satt – og enklere, raskere løsninger blir ofte foretrukket. Det er forståelig, men også krevende.
Midt i dette landskapet har vi vært nødt til å tenke annerledes.

Å tilpasse seg til en bransje i endring
Så ja – bransjen er i endring, og vi må tilpasse oss. Kanskje passer ikke det tradisjonelle reklameformatet like godt inn i dagens sosiale medier-strategier, med et konstant behov for nytt innhold. Kanskje fungerer ikke alltid det gjennompolerte, estetiske uttrykket like godt som mer ekte og autentisk innhold, filmet med mobiltelefonen uten en stor lysrigg i kulissene.
Eller kanskje er dette bare en midlertidig dipp – og etterspørselen etter reklamefilm tar seg opp igjen. Uansett: Dette er trender vi må forholde oss til, forstå – og justere kursen etter.
Tilbake til røttene
De siste to årene har vi derfor vendt blikket tilbake dit vi en gang startet: TV-produksjon. Her er etterspørselen etter lokalt innhold stor, og kanalene er aktivt på jakt etter nye konsepter.
I april hadde vi premiere på Oppdrag MS Bjørvika, en serie som utvider Paradise Hotel-universet og lar kjente profiler møte helt nye utfordringer – langt unna luksus og solstoler.
Her må det jobbes beinhardt, konkurreres og leveres.
Konseptet er bygget for flere sesonger, og vi har allerede flere planer vi dessverre ikke kan røpe noe om helt ennå.
Bildene viser fotograf Lasse og lydmann Håkon i Nightliner-bussen på vei til ny lokasjon, med maskothunden Flax avslappet på fanget. En turnébuss var svært nyttig i produksjoner med mye forflytning, og fungerte både som transport og base underveis.

Og så er det Helvetesuka. I skrivende stund tror vi aldri vi har vært mer engasjert i et prosjekt. Serien ble utviklet høsten 2024 og solgt til Viaplay i rekordfart. Her settes 13 idrettsprofiler på en ekstrem prøve:
Klarer de å gjennomføre en simulering av Forsvarets tøffeste opptaksprøver?
Vi kan ikke dele for mye detaljer ennå, men én ting er sikkert: Dette er det mest brutale realitykonseptet som er produsert i Norge. Akkurat nå er vi i etterarbeid, og et fantastiskt crew har jobbet dag og natt for å forme denne serien. Vi gleder oss enormt til å vise den frem våren 2026.
Veien videre:
Oppsummert: 2025 har vært krevende, lærerikt og fullt av kontraster. Når vi går inn i 2026, har vi mye spennende å se frem til – samtidig som vi er realistiske rundt at film- og TV-bransjen i Norge fortsatt kan stå stille en stund.

Vi håper på bedring. For full kompetanseflukt fra bransjen vil ta årevis å bygge opp igjen.
Har du en idé?
Vi får tilsendt mange ideer og konsepter for tiden – og det synes vi er veldig gøy. Har du noe du brenner for og har lyst til å utvikle videre, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. Vi er åpne for nye prosjekter, både for nasjonale og internasjonale målgrupper, og kan gjerne bidra med sparring, konseptutvikling og budsjettestimater. Og bare for å være helt tydelige: Idéen er din. Alltid. Vi er her for å hjelpe deg med å realisere den – ikke for å ta den fra deg.
Til slutt: Takk til alle dere som fortsatt står i bransjen, deler kompetanse, løfter hverandre og nekter å gi slipp på gleden ved å skape. Det er nettopp dette fellesskapet som gjør at vi har tro på at vi kommer styrket ut på andre siden.

Med vennlig hilsen,
Peter Bryng
Daglig leder
















